نحوه نصب موزاییک پلیمری به زبان ساده

بهترین روش نصب موزاییک پلیمری چیست؟
نحوه نصب موزاییک پلیمری و انتخاب آن خیلی مهم است. اینکه شما از چه روشی برای نصب موزاییک‌‌ها استفاده می‌کنید، تأثیر مستقیمی روی دوام موزاییک‌ها برای شما دارد. با داشتن کمی اطلاعات و چند دقیقه وقت گذاشتن برای خواندن این مقاله، شما می‌توانید عمر کف‌پوش پلیمری خودتان را تا ده‌ها سال افزایش بدهید. ما در این مقاله به توضیح روش‌های مرسوم نصب موزاییک پلیمری و بهترین روش‌های نصب آن پرداخته‌ایم. در این مقاله با ما همراه باشید.

نصب موزاییک پلیمری

همان‌طور که می‌دانید، موزاییک پلیمری حاصل علم مهندسی شیمی و تکنولوژی روز دنیا است. کم و کاستی‌های قابل‌توجهی از گذشته تا به امروز در کار با اکثر سنگ‌ها و موزاییک‌ها بوده و موزاییک پلیمری با جبران این کاستی‌ها خودش را به جایگزین خوبی برای آنها تبدیل کرده است. موزاییک پلیمری چیز عجیب و پیچیده‌ای نیست اما نکته‌ای که می‌تواند منجر به درگیری فکری عده‌ای دررابطه‌با این موزاییک شود، نصب آن است. در ادامه به تعدادی از روش‌ها و مراحل نصب موزاییک پلیمری اشاره خواهیم داشت.

مراحل نصب

مراحل نصب
مراحل نصب
  1. زیرسازی
  2. شیب بندی
  3. آماده‌کردن ملات
  4. نصب موزاییک
  5. بندکشی

۱)   مرحله اول، زیرسازی اصولی

از زیرسازی اصولی همیشه به‌عنوان مهم‌ترین مرحله در نصب موزاییک پلیمری یاد می‌شود. به‌خاطر داشته باشید در صورت عدم رعایت اصول زیرسازی، قوام و تراکم موزاییک به‌مرورزمان از بین می‌رود و این سهل‌انگاری نتایج نامطلوبی مثل نشست، شکستگی و یا لب پرشدن موزاییک را به همراه خواهد داشت. ازآنجایی‌که نصب موزاییک پلیمری روی خاک امکان‌پذیر نیست، در ادامه به نحوه زیرسازی اصولی و صحیح در نصب موزاییک پلیمری پرداخته‌ایم. ابتدا باید، ماکادام (ترکیب سنگ شکسته درشت و ماسه) یا شفته آهک روی سطح موردنظر ریخته شود و سپس روی سطح آن را آب می‌گیرید. در این قسمت باید سطح، غلتک یا کامپکت زده شود تا لایه سنگ‌ها متراکم شوند.

۲)   مرحله دوم، شیب بندی

در این مرحله استفاده از ابزاری به نام شلنگ تراز اهمیت زیادی دارد. پس از گذراندن مراحل فوق، لازم است با استفاده از ابزار شلنگ تراز، شیب بندی انجام شود. در این قسمت، کف محل موردنظر با ملاط ماسه و سیمان پر می‌شود و شیب بندی و زیرسازی صورت می‌گیرد. شیب بندی سطح زیرین موزاییک پلیمری یک مرحله مهم در زیرسازی صحیح و اصولی است. برای داشتن سطحی هموار، قبل از نصب موزاییک، لازم است شیب بندی در چارچوب قوانین مخصوص به خودش انجام شود.

۳)   مرحله سوم، آماده‌کردن ملات

پس از به سرانجام رساندن زیرسازی موزاییک، نوبت به نصب آن می‌رسد. اگر به دنبال یک فرمول یا ترفند برای بالابردن دوام موزاییک پلیمری هستید، بهتر است خودتان را خسته نکنید! چرا که تنها راه برای تضمین مقاومت موزاییک پلیمری، استفاده از ملات خوب و مرغوب (با چسبندگی بالا) به هنگام نصب آن است. نصب موزاییک پلیمری با دو متریال مختلف انجام می‌شود:
  1. ملات ساده که توسط آب، سیمان و ماسه ساخته می‌شود.
  2. ملاطت عسلی یا چسب بتن که از سیمان سفید، سیمان سیاه، پودر سنگ و ماسه ساخته شده است.
اکثر نصاب‌ها توسط ملات دوم، نصب موزاییک پلیمری را انجام می‌دهند. نکته مهم در این زمینه حالت ملاط است که حتما باید به‌صورت عسلی باشد تا فرایند کار دچار مشکل نشود.

دلیل استفاده از ملات چسب بتن

دلیل استفاده از ملاط چسب بتن
دلیل استفاده از ملاط چسب بتن
ازآنجایی‌که در موزاییک‌های پلیمری بیشتر از ترکیبات بتن و افزودنی‌های بتنی استفاده می‌شود، بهتر است از ملاتی استفاده شود که چسبندگی بالایی در مقابل ترکیبات بتنی ارائه می‌دهند. موزاییک‌های دیگر از بتن یا افزودنی‌های بتنی بهره نمی‌برند؛ بنابراین نحوه نصب آنها نیز متفاوت خواهد بود.

چرا ملات چسب بتن باید عسلی باشد؟

حواستان باشد که بعد از قراردادن موزاییک روی ملات، کار نصب تمام نشده است! بعد از قراردادن موزاییک روی ملات، برای هم‌تراز کردن موزاییک با سایر موزاییک‌ها باید با یک چکش پلاستیکی روی آن ضربه زده شود. این عمل علاوه‌بر هم‌تراز کردن موزاییک‌ها، باعث بهتر چسبیدن آن‌‌ها به ملات هم می‌شود. در این مرحله، ملات اضافه از لابه‌لای درز موزاییک بیرون می‌آید. درصورتی‌که ملات، حالت عسلی داشته باشد، به‌راحتی از میان موزاییک بیرون‌آمده و تمام منافذ را به‌راحتی می‌پوشاند. درصورتی‌که نصب موزاییک پلیمری با این روش انجام شود، لق یا کنده شدن آن غیرممکن است.

۴)   مرحله چهارم، نصب موزاییک

نصب موزاییک پلیمری به دو روش دوغاب از زیر و از رو ممکن است. در ادامه ما به توضیح روند هر یک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

نصب موزاییک به روش دوغاب از زیر

پس از آنکه ملاط را روی سطح ریختیم، موزاییک را روی آن قرار دادیم و برای محکم کردن آن، چکش را زدیم؛ این کار را تکرار می‌کنیم تا  تمام سطح موردنظر با موزاییک پوشانده شود.

نصب موزاییک به روش دوغاب از رو

نصب موزاییک به روش دوغاب از رو
نصب موزاییک به روش دوغاب از رو
روش بعدی، روش دوغاب از رو است. لازم به ذکر است که شباهت زیادی بین این دو روش وجود دارد اما تفاوتی در میان این دو روش وجود دارد که شاید بی‌اهمیت به نظر برسد ولی می‌تواند نتیجه را زیر و رو کند. زمان اضافه‌کردن دوغاب به ملاط، تنها تفاوتی است که میان این دو روش وجود دارد. در نصب دوغاب از زیر، دوغاب یا ملاط پیش از نصب موزاییک ریخته می‌شود اما در نصب موزاییک به روش دوغاب از رو، ابتدا موزاییک روی زیرسازی اولیه قرار می‌گیرد و پس از نصب موزاییک، دوغاب یا ملاط ریخته می‌شود.
مزایا و برتری نصب، به روش دوغاب از زیر:
  • در روش دوغاب از زیر، سطح کف‌پوش کثیف نخواهد شد.
  • اگر روی موزاییک طرح برجسته یا آج وجود داشته باشد، با روش دوغاب از زیر پر نمی‌شود و زیبایی خود را حفظ می‌کند.
  • انجام روش دوغاب از زیر به کف‌ساب نیازی ندارد.
  • با روش دوغاب از زیر، منافذ و سوراخ‌های ریز که در قسمت زیرین موزاییک پلیمری وجود دارند، بهتر پر می‌شوند.
  • پرشدن لایه زیرین موزاییک از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کند.
  • روش دوغاب از زیر، موزاییک را در برابر سرما و یخ‌بندان مقاوم می‌کند.
  • امکان شکستگی موزاییک در روش دوغاب از زیر کمتر است.
  • سطح زیرین موزاییک را راحت‌تر می‌توان با ملاط به سطح زمین چسباند.

۵)   مرحله آخر، بندکشی موزاییک پلیمری

موزاییک‌های پلیمری طرح برجسته هستند و ریختن ملاط روی آن‌ها ظاهرشان را نامنظم جلوه‌ می‌دهد. پس از تمام شدن نصب، باید ترکیب پودر سنگ و سیمان را روی موزاییک‌هایتان بریزید. درصورتی‌که رنگ موزاییک شما رنگ روشنی دارد از پودر سنگ سیمان سفید و درصورتی‌که رنگ موزاییک تیره بود، از پودر سنگ و سیمان سیاه استفاده کنید. پس از آن باید مقداری آب به‌صورت غیرمستقیم و قطره‌ای روی سطح موزاییک ریخته شود تا مخلوط بین درز موزاییک استحکام بیشتری پیدا کند. نصب موزاییک پلیمری در همین‌جا به پایان می‌رسد. حال که صحبت از بندکشی موزاییک است، لازم است بدانید، به دلیل سطح ناهموار و طرحی که روی برخی از موزاییک‌های پلیمری وجود دارد؛ به‌هیچ‌وجه نباید ملاط روی سطح موزاییک ریخته شود. زیرا تمیزکردن آن به کاری دشوار و گاهی هم غیرممکن تبدیل می‌شود! بنابراین اگر مهارت و تجربه‌ای در این زمینه ندارید، بهتر است این کار را به دست استادکار ماهر بسپارید تا از نتیجه مطلوب آن اطمینان خاطر داشته باشید.

یک نصاب ماهر موزاییک پلیمری ماهر چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک استادکار ماهر چه ویژگی‌هایی دارد؟
یک استادکار ماهر چه ویژگی‌هایی دارد؟
زمانی که فردی برای خرید موزاییک، موزاییک پلیمری را انتخاب می‌کند؛ به این معنی است که زیبایی نهایی برایش اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید با دقت زیادی نصب شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک استادکار خوب، شیب بندی درست و درنظرگرفتن مقیاس اصولی است. درصورتی‌که در مرحله اندازه‌گیری ابعاد موزاییک دچار مشکل شوید‌ و شیب بندی موزاییک پلیمری مطابق با اصول انجام نشود؛ خروجی کار، ظاهر زیبا و حتی ماندگاری خوبی نخواهد داشت. ویژگی مهم بعدی باتوجه‌به چسبندگی ملات، تمیز کار کردن نصاب است.

قیمت نصب موزاییک پلیمری

اجرت نصب موزاییک پلیمری به عوامل زیادی مثل سختی کار، ابعاد پروژه موردنظر برای نصب موزاییک، محل پروژه (شهر، روستا، شرکت، کارخانه ، موزاییک حیاط …) و حتی شکل ظاهری موزاییک بستگی دارد. توصیه می‌شود باتوجه‌به پروژه خود و صحبت‌کردن با یک استادکار ماهر؛ اجرت نصب را پرس‌وجو کنید و در نهایت بهترین گزینه‌ را که با پروژه شما بیش‌ترین همخوانی را دارد انتخاب کنید. توجه داشته باشید که رابین کفپوش ارائه دهنده خدمات نصب کفپوش پلیمری در سراسر ایران می باشد. جهت ثبت درخواست اینجا کلیک کنید.
کلام آخر
در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با بهترین روش نصب موزاییک پلیمری آشنا کنیم. درصورتی‌که خودتان قصد نصب موزاییک را نداشتید، حتماً اطلاعات مذکور را به نصاب خود منتقل کنید تا نتیجه کار برای شما رضایت‌بخش باشد. شما دررابطه‌با نصب موزاییک پلیمری چه تجربه‌ای دارید؟
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − چهار =

مقالات مرتبط

عکس نمای بیرونی از ساختمان با سنگ مصنوعی

عکس نمای بیرونی ساختمان

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید با پیشرفت روزافزون صنعت ساختمانی و توسعه فناوری‌ های مرتبط، مصالح جدیدی به وجود آمده‌اند که در زمینه‌ی طراحی و اجرای نمای ساختمان تأثیر چشمگیری دارند. یکی از این

ادامه مطلب »
جدیدترین مصالح نمای ساختمان

جدیدترین مصالح نمای ساختمان

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید ساختمان‌ ها و سازه‌ ها با پیشرفت فناوری و تغییرات در نیازهای جامعه به بهبود مستمر نیاز دارند. مصالح نمای ساختمانی یکی از عناصر اساسی در زیبایی و کارایی

ادامه مطلب »

لیست کارخانه های موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، در اصطلاح ساختمانی، به یک نوع کف‌ پوش متراکم اشاره دارد که از جمع آوری و ترکیب مواد مختلفی مانند ماسه، سیمان، سنگ‌ دانه، پودر سنگ و آب

ادامه مطلب »
هزینه نصب موزاییک

هزینه موزاییک کاری

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیب بتن و مواد معدنی مختلف ساخته می‌ شود. این مصالح به صورت پازلی تولید می‌ شوند و از طریق فشار

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
Scroll to Top