قیمت موزاییک واش بتن اصفهان

قیمت موزاییک واش بتن اصفهان

فهرست مطالب:

قیمت موزاییک واش ­بتن اصفهان مبحثی ا­ست که در این مقاله می­خواهیم به آن بپردازیم. همان طور که می­دانید موزاییک واش بتن یکی از مصالح ساختمانی­ست که در ادامه با این نوع کاشی یا موزائیک بیشتر آشنا می­شویم. هم­چنین روش تولید آن را بررسی می­کنیم و عوامل مؤثر بر قیمت آن را ارزیابی می­کنیم.
قیمت موزاییک واش بتن اصفهان
استان اصفهان در ایران یکی از بهترین و باتجربه ترین شهرها در زمینه ی ساخت واش بتن و موزاییک سازی به حساب می آید که کارخانه های زیادی در زمینه ی تولید موزاییک های واش بتن در اصفهان فعالیت می کنند و واش بتن اصفهان یکی از معروف ترین مراکز تولید واش بتن در ایران به حساب می آید. واش بتن اصفهان استان اصفهان از بزرگ ترین استان های ایران و سومین استان پر جمعیت ایران عزیزمان است. اصفهان مرکز اصلی ایران در تولید مصالح ساختمانی، صنعت فولاد، پتروشیمی و … به حساب می آید. قدمت شهر اصفهان در زمینه ی مصالح ساختمانی به دوران هخامنشیان و ساسانیان برمیگردد که در آن زمان آجرهای خشتی تولید می کردند. اصفهان با هزاران سال سابقه و تجربه از پیشتازان ایران در زمینه ی مصالح ساختمانی می باشد و در مصالح ساختمانی مانند موزاییک، سفال، سنگ و … در ایران حرف اول را می زند. یکی از مصالح ساختمانی که نه تنها در ایران بلکه در جهان بسیار پرطرفدار و جذاب است موزاییک واش بتن است که در این زمینه نیز واش بتن اصفهان پیشتاز است که محصولاتش را به سراسر ایران ارسال می کند. موزاییک واش بتن یا بتن شسته یکی از انواع کفپوش های بتنی هستند که از ترکیب موادی مانند سنگ دانه های معدنی یا طبیعی، سیمان، چسب بتن و برخی افزودنی های بتن، فوق روان کننده ها کربوکسیلاتی در انواع مختلف ساخته می شوند.
قیمت موزاییک واش بتن اصفهان
قیمت موزاییک واش بتن اصفهان

­­­آشنایی با موزاییک واش ­بتن

می­خواهیم درباره عوامل مؤثر بر قیمت موزاییک واش ­بتن اصفهان صحبت کنیم اما قبل از آن بهتر است بدانیم موزاییک واش ­بتن چیست؟ کاشی واش ­بتن یا به تعبیری دیگر موزائیک شسته، از مصالح ساختمانی است که بسیار پرکاربرد است. اکثر معماران و مهندسان اعتقاد دارند که واش ­بتن مناسب­ترین پوشش بتنی برای کف است. ترکیبات اصلی این موزائیک یا کاشی، ماسه، سیمان پرتلند در تیپ­ های مختلف (معمولاً اگر از سیمان پرتلند تیپ ۲ استفاده شود، کار مرغوبتری حاصل می ­شود.)، سنگ ­های معدنی (که دارای رنگ طبیعی هستند)، سنگ ­های شکسته، رنگدانه‌ های اکسید آهن، چسب بتن و روان­کننده (که باعث افزایش استحکام موزائیک می شود.)
آشنایی با موزاییک واش ­بتن
آشنایی با موزاییک واش ­بتن
ژل میکروسیلیس (مناسب جهت کاهش نفوذ آب و رطوبت به داخل قطعه موزائیک)، آب و سایر مواد افزودنی که در بتن کاربرد دارد مانند فوق روان کننده های کربوکسیلاتی می­باشد. از آنجایی که معدن در ایران زیاد است و دسترسی به سنگ­ های معدنی آسان، این نوع موزائیک در ایران هم تولیدکننده ­های موفق و بزرگی را دارد. از مرغوب­ ترین سنگ­ هایی که می ­توان در تولید واش ­بتن از آن استفاده کرد متعلق به الیگودرز، تبریز و اصفهان است. زیبایی چشمگیر این مصالح در کنار ویژگی­ های قابل توجه آن که در ادامه خواهد آمد، باعث افزایش روز به ­روز طرفداران آن شده است. مشتریان این محصول طیف گسترده ­ای را در برمی­گیرد که شامل پیمانکاران، شهرداری­ها و از سوی دیگر مشتریان شخصیمی ­باشد.
آشنایی با موزاییک واش ­بتن
آشنایی با موزاییک واش ­بتن

مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و سرما و فشار

از ویژگی ­های بارز و قابل توجه این موزائیک مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و سرما، همچنین فشار بالاست. به طور مثال وقتی دمای هوا بسیار پایین و سرد است، واش بتن دچار یخ­زدگی نشده و ترک نمی­خورد. از سویی دیگر چون اصطحکاک این نوع موزائیک بالاست، در اثر سائیدگی شکل و فرم خود را ازدست نمی­دهد. به دلایلی که ذکر شد کاربرد این نوع کاشی یا موزائیک در فضای باز بیشتر است مانند محوطه­ سازی و کفسازی خیابان­ ها و پارک­ ها، پشت­بام، حیاط، محوطه باغ، محوطه ویلا، سنگ فرش، کفپوش پیاده رو، سنگفرش معابر، سنگفرش حیاط خانه، حاشیه­ های استخرها و آبگیرها و… با این حال از انواعی از واش ­بتن در فضای داخلی ساختمان نیز استفاده می­شود. واش بتن اندازه­ های مختلف دارد.
مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و سرما و فشار
مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و سرما و فشار
ابعاد و اندازه این موزاییک بسته به کارخانه و شرکت تولید کننده آن می­تواند متغیر باشد. همچنین مشتری می­تواند رنگ و اندازه­ دلخواه خود را سفارش دهد چرا که تنوع رنگی در سنگدانه­ های معدنی بسیار بالاست. به طور عمومی اندازه­ های این موزائیک شامل ۳۰×۳۰، ۴۰×۴۰، ۵۰×۵۰ و ۳۰×۶۰ می­باشد. ۳۰×۶۰ رایج ­ترین اندازه این موزائیک است. انتخاب رنگ واش ­بتن بستگی به مکان استفاده آن دارد. در محیط­ های عمومی ­تر بهتر است از رنگ تیره­ تر استفاده شود و در مکان­هایی که رفت و آمد کمتر است، مثل حیاط منزل، رنگ روشن­ تر به کار می­رود. رنگ­ های واش ­بتن را می ­توان به دلخواه و مورد سلیقه مشتری تهیه کرد. با این حال یک سری رنگ رایج مانند اندازه­ های استاندارد وجود دارد. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

این رنگ­ ها شامل ترکیب زیر می­ باشد.

  • رنگ های سفید و قرمز با نسبتی که اندازه رنگ سفید از قرمز بیشتر باشد.
  • ترکیب همان رنگ سفید و قرمز اما با نسبت برعکس یعنی قرمز از سفید بیشتر باشد.
  • ترکیب رنگ مشکی و سفید.
  • ترکیب رنگ قرمز و مشکی.
  • همچنین ترکیب رنگ سفید در کنار سبز نیز جز رنگ ­های رایج است.
  • رنگ آجیلی که ترکیب رنگ های مختلف است و این سنگدانه ­های رنگی در کنار هم طیف رنگی شبیه آجیل را می­ سازند.
  • سفید و زرد لیمویی.
  • نمونه دیگر دوباره ترکیب رنگ سفید و قرمز است اما تفاوت آن با نمونه­ های قبلی در این است که زمینه به رنگ قرمز است.
  • رنگ مشکی و لیمویی هم رنگ جالبی­ است.
  • رنگ دیگر رنگ سفید و گیلاسی­ است. گیلاسی کمی از قرمز تیره ­تر است.
  • دورنگ سفید و سبز.
این رنگ­ ها شامل ترکیب زیر می­ باشد.
این رنگ­ ها شامل ترکیب زیر می­ باشد.

ترکیب رنگ سه تایی هم وجود دارد مثل

  • ترکیب رنگ های قرمز در کنار مشکی و سبز.
  • همچنین سفید و قرمز و لیمویی.
  • سفید و مشکی و لیمویی هم نمونه دیگری از رنگ سه تایی­ است.
  • ترکیب سه­ تایی دیگر سفید و مشکی و قرمز است.

البته واش ­بتن را به صورت تک­رنگ نیز عرضه می­ کنند؛

  • مثل تک­رنگ سفید.
  • یا تک رنگ گیلاسی.
  • تک رنگ لیمویی.
  • تک رنگ مشکی.
  • تک رنگ سبز.
  • رنگ سفید چینی هم که خود رنگ سفید مخصوصی است و این سنگدانه ها با رنگ سفید چینی از خاک چینی تشکیل شده ­اند.
همان طور که اشاره کردیم رنگها بسته به فضا استفاده می­شوند و به طور مثال می­توان رنگ خاصی از واش ­بتن را که در فضای استخر استفاده می­شود در محوطه حیاط و فضای باز به کار برد. از سوی دیگر می­توان به کمک تجهیزات نورپردازی جلوه ­های بصری زیبایی برای واش ­بتن ایجاد کرد. مثلا گاهی اوقات در کناره ­های واش ­بتن نورپردازی کناری به کار می ­برند. اما یکی از نمونه ­های زیبای استفاده از نورپردازی به کار بردن LED در درون واش­ بتن است. هم­چنین قرارگیری واش ­بتن در کنار گل­ها و گیاهان طبیعی باعث بیشتر دیده شدن آنها می­شود. گاهی اوقات نیز خود موزائیک واش ­بتن را به اشکال خاص تهیه می­کنند. طرح­هایی به غیر از مربع و مستطیلی.

نکته

البته این نکته را باید در نظر گرفت که عواملی مثل شرایط اقلیمی نیز در نوع و رنگ واش ­بتنی که می­ خواهیم استفاده کنیم مؤثر است. بنابراین ممکن است رنگی از واش ­بتن را بپسندیم که با توجه به اقلیم منطقه­ ای که قرار است از آن استفاده کنیم، قابل اجرا نباشد. با تمام این توضیحاتی که درباره واش ­بتن دادیم روی هم رفته می­توان گفت که واش ­بتن از مصالح لوکس به حساب می­ آید چرا که می­توان گفت بیشتر حالت تزئینی دارد. به فضا جلوه خاصی می­بخشد و آن را زیباتر می­کند. یکی از علل زیبایی واش ­بتن­ ها همان سنگ­ های کوچک رنگی استفاده شده در آنهاست. این سنگ ­های رنگی کوچک، سنگ­ های شسته کف رودخانه­ ایست. برای اینکه با روش تولید واش بتن بیشتر آشنا شویم در ادامه با ما همراه باشید.
نکته
نکته

روش تولید واش ­بتن

واش بتن باید ویژگی­های خاصی را دارا باشد مثلاً وزن مخصوص آن باید بالا باشد. همچنین داخل آن باید بافتی متراکم و یکدست داشته باشد. این موضوع باعث می­شود که جذب آب در داخل واش ­بتن تا حد بسیار زیادی کم شود. از این رو باید روشی را به کار برد که این کیفیت را ایجاد کند. به طور کلی واش ­بتن به دو روش تولید می­شود. یک روش به روش ویبره­ای یا تک لایه مشهور است و روش دوم پرسی یا دولایه نامیده می­شود. در ادامه با این دو روش تولید واش ­بتن آشنا می­ شویم.
روش تولید واش ­بتن
روش تولید واش ­بتن

روش ویبره­ای یا تک لایه:

در روش ویبره­ای، بعد از اینکه مواد خام اولیه را با هم مخلوط می­کنند، آن را در قالب­ های مخصوصی که جنس آن از پلاستیک است می­ریزند. فوق روان کننده ­های موجود در بتن کمک می­کند تا هوا از آن خارج شود و مخلوطی با تراکم بالاتر داشته باشیم. سپس آن را روی میزهایی که مخصوص این کار است و به میز ویبره مشهور است قرار می­دهند. در مرحله ویبره اگر کار درست انجام شود تمام حباب ­ها از میان سنگدانه­ ها خارج می ­شود. این مرحله حدود ۲ تا ۳ دقیقه به طول می ­انجامد. بعد از قرار گرفتن مخلوط ریخته شده در قالب روی میز، آن را به اتاق بخار منتقل می­کنند. باید این مخلوط را به مدت ۲۴ ساعت در همان وضعیت قرار دهند. سپس آن را از اتاق خارج کرده و از قالب بیرون می ­آورند. پس از آن زیر فشار آب (که به آن واترجت هم گفته می­شود) به کمک برس ­های مخصوص به این کار که از جنس فلز است، رویه واش ­بتن را ساب می­زنند تا سطح آن از لعاب­ های سیمانی که روی آن باقی مانده، پاک شود. با این کار روی سنگ شسته شده بیرون­ زدگی ­ها و فرو رفتگی­ های سنگ آشکار می­شود. واش ­بتن جلوه و زیبایی پیدا می­کند. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

روش پرسی یا دو لایه:

در این روش بعد از اینکه مخلوط را در قالب مخصوص می­ریزند، با لایه­ای از ملات ماسه و سیمان روی آن را می­پوشانند. بعد از آن مواد تهیه شده را تحت فشار قرار داده و اصطلاحاً پرس می­کنند. در این مدل از تهیه واش ­بتن، موزائیکی به ما می­دهد که دارای دولایه است. یک لایه که لایه رویی­ست از سنگ­دانه ساخته شده و لایه زیری از جنس سیمان است. بعد از آماده­سازی این مراحل، مابقی روش مانند روش قبلی­ست. یعنی قالب آماده را به اتاق بخار می فرستند. بعد از گذشتن دوره ۲۴ ساعته با آب و برس فلزی آن را تمیز می­کنند. تفاوت این روش تهیه واش ­بتن با مدل قبلی در این است که دارای مقاومت و استحکام بیشتری­ است. مواد اولیه­ ای که برای تولید واش ­بتن از آنها استفاده می ­شود، باید قبل از استفاده در مخلوط آزمایش­های مخصوص فشار و تحمل دماهای مختلف را پس داده باشد. در کل مواد اولیه که بیشتر سنگ است باید دارای کیفیت و دوام خوبی باشد. در ایران معدن­ های سنگ خوبی وجود دارد و خوشبختانه نیازی به وارد کردن مصالح و مواد اولیه در این زمینه نیست. نه تنها می­ توانیم تولید کننده و خودکفا باشیم که می­ توانیم صادرات هم داشته باشیم. واش ­بتن غیر از دسته ­بندی تولیدی که دارد، از نظر مکان مورد استفاده و سطح رویه نیز تقسیم­بندی می­شوند. از نظر سطح رویه به دو دسته برجسته و ساب­خورده یا آنتیک تقسیم می­ شود. از نظر مکان مورد استفاده نیز به واش ­بتن مخصوص کف، واش ­بتن مخصوص دوردرختی که خودش فرم مناسب قرارگیری اطراف درخت را دارد. یعنی لبه ­های آن را منحنی کار کرده­اند. واش ­بتن جدول که اندازه استاندارد آن ۵۰×۳۰ می­باشد؛ و همچنین واش ­بتن پله با ابعاد ۱۰۰×۳۵×۵ نیز وجود دارد.  

ویژگی واش ­بتن خوب

برای تشخیص خوب و مرغوب بودن هر محصول یک سری آیتم­ها و معیارها وجود دارد. برای واش ­بتن هم یک مجموعه ویژگی وجود دارد که آنها را از علل خوب بودن محصول در نظر می­گیریم. همان­طور که می­دانید واش ­بتن دارای سنگدانه­ های رنگی­ست. وقتی قطعات واش­ بتن را می­شکنیم، باید این سنگدانه­ های رنگی در تمام سطح ضخامت موزائیک دیده شود. مثلاً اگر واش ­بتن دارای ضخامت ۳۵ میلیمتری باشد، باید سنگدانه­ ها را در این ۳۵ میلیمتر ببینیم. در واقع باید سطح تراکم سنگدانه­ ها در واش ­بتن یکدست باشد. در واش ­بتن از بتن استفاده می­شود. واش ­بتنی که در آن از بتن خوب و مرغوب استفاده شود کیفیت بسیار بالاتری دارد. بتن خوب بتنی­ست که دوره عمل­ آوری یا کیورینگش را درست طی کرده باشد. از نشانه­ های مرغوب بودن بتن استفاده شده این است که واش ­بتن بعد از شکسته شدن قطعات سنگ و سیمانش نباید از هم جدا گردد. این به این معنی­ست که سنگدانه­ ها باید جوری در هم چفت شده باشند که بعد از ضربه خوردن آنها هم بشکنند. نه اینکه از جای خود جدا شوند.

وقتی که واش ­بتن را برش می­زنیم؛ چه در جهت عرض و چه در جهت طول؛ نباید هیچ حباب هوایی مشاهده کنیم.

واش ­بتن باید دارای مقاومت فشاری خوبی باشد. معمولاً این اندازه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته می ­شود. سنگدانه­ ها باید دارای مش­بندی یکسان باشند. داشتن مقاومت بالا در برابر سرما و آّب نیز از نشانه­ های مرغوب بودن واش ­بتن است. داشتن زوایای قائمه یا ۹۰ درجه از دلایل مرغوبیت موزاتئیک محسوب می ­شود. وقتی موزائیک را تحویل می­گیرید دقیقاً اندازه ها باید با درخواست شما منطبق باشد یعنی کارخانه یا شرکت سازنده باید توانسته باشد موزادیکی با ابعاد دقیق و ادعا شده تهیه کند. اگر در واش ­بتن همه این ویزگی­ها وجود داشته باشد، یعنی واش­ بتن مرغوب و با کیفیت است اما اگر هر یک از این ویژگی­ها نباشد، موزائیک مرغوبی نیست و با اولین مواجهه با سرما و یخبندان، سنگ و سیمان آن جدا می­شود. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

نحوه اجرای واش ­بتن

از آنجایی که واش ­بتن یک موزائیک تزئینی­ست، باید اجرای آن به نحوی باشد که رنگ­ها و سنگدانه­ های آن به خوبی خود را نشان دهد. در اجرای واش ­بتن باید این نکات را رعایت کرد: باید سطحی که قرار است روی آن موزائیک نصب شود یا اصطلاحاً سطح زیرکار، به خوبی صاف و کوبیده شود. واش ­بتن را هم می­ توانید با ملات خیس (ملات ماسه-سیمان) اجرا کنید و هم خشکه چینی کنید.
نحوه اجرای واش ­بتن
نحوه اجرای واش ­بتن
برای نصب واش ­بتن مانند نصب سنگ نما و بندکشی آن باید عمل شود. یعنی باید بند یا فاصله­ ای را بین آنها حفظ کنید. فاصله بندهای بین موزائیک ­ها باید بین ۱ تا ۵ سانتی­متر باشد. (بند و عمل بندکشی فضایی­ست که برای ریختن ملات و ممانعات از نفوذ آب انجام می­ شود.) برای بندکشی بین قطعات موزائیکی واش ­بتن می­ توانید از مخلوط ماسه مرطوب به همراه سیمان استفاده کنید.

مخلوط پودر سنگ مرطوب و سیمان هم گزینه مناسبی ا­ست.

استفاده از این ترکیبات آسیبی به سطح زیبای واش ­بتن وارد نمی­کند. این مخلوط اگر کامل خیس نشده باشد به واش ­بتن نمی چسبد. وقتی بندکشی­تان تمام شد یادتان باشد که سطح رویه واش ­بتن را تمیز کنید و جارو بزنید. بعد از اینکه چند ساعت از اتمام کار گذشت برای محکم­ کاری به ملات بندکشی آب بپاشید. وقتی می­خواهیم فاصله بین موزائیک ­ها یا اصطلاحاً همان بندها را پر کنیم، می­توانیم از سیمان­های خاکستری، سفید یا رنگی استفاده کنیم. همچنین چمن، سنگ و … نیز قابل استفاده است. از سیمان یا دوغاب و گچ روی سطح برجسته واش ­بتن نمی ­توان استفاده کرد. اگر واش ­بتن به مرور زمان کثیف شد، نباید برای تمیز کردن آن نباید شوینده ­های قوی، نمک و مواد اسیدی به کار ببرید. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

عوامل مؤثر بر قیمت موزاییک واش­ بتن

برای اینکه بدانیم چه عواملی بر قیمت موزائیک واش ­بتن مؤثر است، بهتر است به طور کلی بدانیم چه عواملی بر قیمت مصالح ساختمانی اثر می­گذارد. همان­طورکه همگی می­دانیم کشور ما جز مناطق زلزله­ خیز دنیاست و روی کمربندهای زلزله قرار دارد.
عوامل مؤثر بر قیمت موزاییک واش­ بتن
عوامل مؤثر بر قیمت موزاییک واش­ بتن
صنعت ساخت و ساز شهری و معماری شهرهای مختلف ایران باید به گونه­ ای باشد که در برابر زلزله­ هایی که گاهاً بسیار شدید هستند و احتمال ویرانی و مرگ در آنها بالاست؛ مقاومت لازم را از خود نشان بدهند چه از جهت حفظ جان هم وطنانمان و چه از جهت کاهش ویرانی.
عوامل مؤثر بر قیمت موزاییک واش­ بتن
چرا که ترمیم و بازسازی مجدد شهرها خود گزینه ­ایست که بعد از این خرابی ­ها بسیار بحران ساز است. همچنین هزینه بازسازی و مرمت بعد از حادثه نیز بالاست. اگر یک حساب ساده داشته باشیم که مصالح ساختمانی از ابتدا باکیفیت و خوب باشند هزینه ­ای که بعد از این بلایا بر کشور و سرمایه­ های ملی تحمیل می­شود، می­تواند صرف گسترش و آبادانی سرزمینمان شود. راه حلی که وجود دارد این است که ساختمان­ها، محلات و مکان­های که دوره زمانی زیادی از عمر آنها گذشته تقویت گردند. همچنین مکان­ها را مقاوم در برابر زلزله بسازند.

به طور کلی عوامل مؤثر مؤثر بر قیمت در صنعت ساخت و ساز و مصالح ساختمانی سه مورد زیر است.

  1. کیفیت و مرغوبیت مصالح
  2. نحوه اجرا
  3. شیوه طراحی
از موضوعاتی که در صنعت ساختمان می بایست مورد توجه باشد شناخت داشتن ار مصالح ساختمانی و عواملی می باشد که در قیمت آنها مؤثر است. در این قسمت مصالح ساختمانی و عواملی که در قیمت آن ها تأثیر گذار می باشد مورد بررسی قرار می گیرد.

شناساندن خاصیت مواد و مصالح ساختمانی:

خاصیت های فیزیکی:

خاصیت های فیزیکی که در قیمت مصالح ساختمانی مؤثر است را به سه دسته می توان تقسیم نمود:
  • شکل ظاهری مصالح ساختمانی
  • تأثیراتی که حرارت بر ساختمان می گذارد.
  • تأثیراتی که مایعات و گازها بر مصالح ساختمانی دارند.
 

شکل ظاهری مصالح ساختمانی

وزن مناسب:

هر چه قدر وزن جسم بالاتر باشد در اصطلاح جسم سنگین تر خواهد بود. موادی که توپر و سنگین باشند مقاومت بیشتری در مقابل نیروهای خارجی خواهند داشت و حرارت را به شکل بهتری منتقل می کنند. نقشی که جرم مخصوص به درستی بر محاسبات و عملیات هندسی و حمل و نقل و هزینه هایی که صرف آن می شود، از عوامل بسیار مؤثر در قیمت مصالح ساختمانی است.

وزن فضایی یا وزنی که مخصوص ظاهر است:

وزنی که حجم جسم در حالت عادی دارد. وزن فضایی به شکل معمول وزنی کم تر از وزن مخصوص دارد. به طور مثال وزن فضایی یک آجر ۱/۷ ۳ می باشد اما وزن مخصوص آن ۵/۳ ۳ می باشد. اهمیتی که وزن مخصوص دارد این می باشد که به وسیله ی آن می شود حجم مناسب وسایل مورد نیاز حمل و نقل و حجم فضایی برای انبار نمودن مصالح ساختمانی و هزینه هایی که صرف می شود را محاسبه کرد. بنابراین وزن فضایی از عوامل مؤثر در قیمت مصالح ساختمانی است. که کارشناسان مربوطه می بایست به آن اهمیت دهند.

چگالی:

چگالی اصطلاح آشنایی­ است که در قیمت مصالح ساختمانی تاثیرگذار است. چگالی در مقایسه وزن دو ماده هم حجم به دست می ­آید.

پوکی:

هر ماده دارای قسمت­ های پر و خالی­ست. یعنی یک قسمت از آن را مواد و ذرات جامد پر می­کند و بخشی از آن را فضای خالی. به ماده­ای که فضای پر آن بیشتر باشد ماده توپر و به جسمی که فضای خالی آن بیشتر باشد جسم توخالی می­گویند. این تو خالی بودن را پوکی می­ گویند. پوکی به تناسب فضایی که قرار است آن مصالح استفاده شود، دارای ارزش می­ شود. مثلا اگر بخواهند مصالحی سبک استفاده کنند، مانند سقف، داشتن پوکی در مصالح دارای ارزش می­شود. یعنی درجه پوکی باعث مرغوبیت آن مصالح می­ شود. اما اگر مصالحی بخواهیم که باید دارای مقاومت فشاری باشد، مانند کفسازی و ستون و پی؛ داشتن پوکی ضعف آن مصالح محسوب می­شود. به همین علت پوکی نیز از مواردی­ست که بر قیمت مصالح ساختمانی از جمله مصالح پوشش کف مثل واش ­بتن، اثر مستقیم دارد. از دیگر مصالحی که مرغوبیت آن بر پوکی مصالح مؤثر است ماسه و شن است که در تولید بتن استفاده می­ شود.
پوکی:
پوکی:

تخلخل:

به قسمتی از فضای هر ماده که از هوا پر شده باشد را تخلخل می­گویند. تخلخل یعنی خالی بودن. ماده­ای که دارای این خاصیت باشد، می­تواند آب را به درون خود بکشد. یعنی قابلیت جذب آب آن بالاست. اگر آبی که درون مصالح نفوذ می­کند بر اثر سرما یخ بزند، افزایش حجم پیدا می­کند. در برخی مصالح این موضوع باعث شکستگی مصالح می­شود. خود فضای خالی مصالح را به دو دسته تقسیم می کنند؛ ۱) فضای خالی درون دانه­ای یا خلل ۲) فضای خالی میان دانه­ای یا فرج ۱) درون هر دانه خود دارای فضاهای خالی است که در آن هوا وجود دارد. این موضوع به ساختار هر دانه برمی­گردد. ۲) این مورد به فضای خالی بین ذرات برمی­ گردد. یعنی همان دانه­ ها در نسبت با هم و در کنار هم قرارگیری­شان ساختاری به وجود می­آورد که فضای خالی میان­دانه­ای را ایجاد می­کند. از این توضیحات مشخص می­شود که تخلخل هم جز عوامل مهم و مؤثر در تعیین قیمت مصالح است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که تشخیص چگالی و تخلخل برای انتخاب یک مصالح ساختمانی خوب بسیار مهم است چرا که می­توان از این طریق مقدار جذب آب و رسانایی گرمایی و سرمایی و درجه یخ زدگی را مشخص کرد. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

تأثیراتی که حرارت بر ساختمان می گذارد:

توانایی هدایت حرارتی:

هر جسمی با توجه به جنس و ضخامت، درجه حرارتی را از خود عبور می­دهد. این درجه حرارت بر اساس اختلاف دمایی ذرات ماده است. به این ویژگی توانایی هدایت حرارتی می­گویند. ساختار جسم، تخلخل و رطوبت بر ضریب هدایت گرمایی تأثیر دارد. توانایی هدایت حرارتی جسم­های متخلخل پایین ­تر از اجسام دیگر است اما اگر رطوبت به درون آنها نفوذ کند، ضریب انتقال حرارت تغییر می­کند بنابراین در کیفیت مصالح ساختمانی نقش مهمی دارد و روی قیمت آنها اثر مستقیم. به طور کلی موارد زیر در در توانایی هدایت حرارتی مصالح ساختمانی نقش دارد:
  • مواد خام برای تولید مصالح ساختمانی و کیفیت طبیعی
  • شکل کریستال­ های مصالح و ساختار مولکولی
  • تخلخل
  • رطوبتی که در هوا وجود دارد و درجه گرمای آن
  • چگونگی تشکیل پوکی در ساختمان پیش ساخته مصالح ساختمانی

گرمای ویژه:

اثر گرمای ویژه در مصالح ساختمانی وقتی مهم می­شود که قصد داریم عایق حرارتی را بررسی کنیم. همچنین مواقعی که مصالح در برابر حرارت شدید مثلا هوای گرم کویری قرار می­گیرند. گرمای ویژه را در تعاریف علمی مقدار گرمایی در نظر می­گیرند که یک گرم از یک جسم دریافت می­کند تا دمایش ۱ درجه سیلسیوس بالاتر رود. هر جسمی وقتی گرما می­گیرد مقداری بازتاب می­دهد و مقداری را ذخیره می­کند. آن مقدار ذخیره شده باعث بالا رفتن حرارت اجسام می­شود.

مقاومت اجسام در مقابل آتش:

این فاکتور نیز از عوامل مؤثر بر قیمت مصالح ساختمانی­ست. علتش هم نیاز به توضیح چندانی ندارد. بعضی از مضالح در مکان­هایی کار می­شوند که ارتباط مستقیم با آتش دارند. برخی نیز مکان­های امن در مقابل آتش هستند و … هر جسم درجه حرارتی را در برابر آتش تحمل می­کند. مقدار گرمایی را که تا قبل از رسیدن به نقطه ذوب تحمل می­کنند، مقاومت آنها در مقابل آتش می­نامند. می­توان اجسام را از نظر مقاومت به سه دسته زیر تقسیم کرد:
  • مصالح نسوز که به مصالحی گفته می­شود که درجه حرارت بالاتر از ۱۵۸۰ درجه سلسیوس را تحمل می­کنند.
  • مصالح دیرسوز که مقاومت آنها بین ۱۳۵۰ در جه سانتیگراد تا ۱۵۸۰ درجه سانتیگراد را تجمل می­کنند.
  • مصالح بسوز هم که درجه حرارت کمتر از ۱۳۵۰ درجه سانتیگراد را می­توانند تحمل کنند.
شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

تأثیراتی که مایعات و گازها بر مصالح ساختمانی دارند

توانایی جذب آب:

این قابلیت نیز روی قیمت مصالح اثر دارد به خصوص در مواردی که داشتن عایق رطوبتی برای مصالح اهمیت دارد. اجسام خشک با توجه به جنس و مقدار تخلخل و رطوبتی که در محیط وجود دارد این توانایی را دارند که آب را در خود جذب کنند. آب را تا اندازه­ای جذب می­کنند که به حالت اشباع برسند. به نسبت وزنی آبی که از لحظه جذب آب تا رسیدن به مرحله اشباع توانایی جذب آب می­گویند. همه اجسام و ماده­ های معدنی به طور کلی سه نوع آب را در خود نگه می­دارند. آب سطحی؛ آب درونی و آب تبلور. اجسامی که دارای تخلخل هستند و ساختار دانه ­هایش ریز است؛ آب بیشتری را جذب می­کنند.

ضریب نرم شدن:

ضریب نرم شدن ضریبی­ست که مقاومت مصالح را در برابر آب در حالت اشباع نشان می­­دهد و بازه معیار تشخیص ضریب آن بین ۰ تا ۱ است. اجسامی که ضریب نرمی ۱ دارند، اگر از آب اشباع هم شوند؛ تغییری در آنها ایجاد نمی­شود اما ضریب ۰ مقاومتی در برابر رطوبت ندارند و آب را درون خود می­کشند. مصالحی که ضریب نرمی آنها زیر ۸/۰ است به درد استفاده در محیط های مرطوب نمی­خورند اما آنهایی که بالای ۸/۰ هستند را ضد آب می­ نامند. اگر عایق­کاری درست انجام نشود یا از مصالحی مثل گچ که ضریب نرمی بین ۲/۰ تا ۴/۰ دارد در جای مرطوب استفاده شود؛ ساختمان به زودی در برابر اولین رطوبت که با آن مواجه می­شود آسیب می­بیند. از عوامل مهم در حفاظت بنا، نگهداری ان در برابر رطوبت است. بنابراین این فاکتور نیز از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت مصالح ساختمانی­ است. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

قابلیت عبور آب:

این قابلیت نیز از آن جهت که در موارئی مثل کفسازی، زهکشی، راهسازی و تحقیقات سدسازی و مشابه اینها دارای اهمیت است؛ جز موارد مهم در تعیین قیمت محسوب می­شوند. استاندارد این قابیلت را بر اساس مقدار آبی که طی ۱ ساعت از ۱ سانتی متر مربع سطح خارجی یک جسم عبور می­کند؛ تعیین می­کنند. این میزان از آب به مقدار متراکم بودن هر ماده وابسته است.

مقاومت در برابر یخ زدگی:

وقتی یک جسم در محیط استفاده می­شود، بارها در برابر سرمای و گرما و تغییر درجه حرارت قرار می­گیرد. تعداد دفعاتی که منجر می­شود جسمی در برابر تغییرات دمایی یخ بزند را مقاومت آن جسم در برابر یخ­زدگی می­گویند. مصالحی که جذب آب­شان بالاست، مقاومتشان در برابر یخ زدن پایین است. بنابراین استفاده از این مصالح در پی­ها و مکان­هایی که نیاز به مقاومت فشاری دارند مثل کف و راه ­ها مجاز نیست. عواملی مثل تخلخل، جرم مخصوص و توانایی جذب آب بر مقاومت در برابر یخ­زدگی تاثیرگذار است. اگر مصالحی باشد که متخلخل است اما ۹۰ درصد تخلخل آن آب جذب نکرده باشد نیز دارای مقاومت قابل قبولی­ست. مصالحی که جذب آب دارند نباید بعد از یخ زدنشان بیشتر از ۱۵ تا ۲۵ درصد مقاومت طبیعی­­شان را از دست بدهند. مقاومت هوازدگی یا مقاومت آب و هوایی:این مورد را این طور می­توانیم تعریف کنیم که مقاومت هر مصالح در برابر تغییرات جوی مانند سرما و گرما و رطوبت و …. این عوامل نباید تغییر شکل خاصی در مصالح یا ویژگی و خاصیت آنها ایجاد کند. مثلا خشک شدن بتنی که تازه است باعث ترک خوردن ان می­شود پس باید بتن را مرطوب نگه داشت. به طور کلی بهتر است از مصالحی که ضریب یخ­زدگی­شان پایین است یا جذب آبشان بالاست در ساخت و ساز و عمران و شهرسازی خودداری کرد.  

خواص شیمیایی:

مقاومت در برابر اسیدها

این مسئله برای تشخیص مقاومت مصالح در برابر اتفاقاتی­ست که هنگام مواجهه با اسیدها و نمک­ها اتفاق می­افتد. مثلا آب باران وقتی با دی­اکسیدکربن ترکیب می­شود، اسید کربنیک تولید می­کند. همچنین اسیدهای دیگر روی مصالح ساختمانی تاثیر می­گذارند. مصالح باید این مقاومت را داشته باشند که در اثر مواجهه با این اسیدها تخریب نشوند. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

مقاومت در مقابل قلیاها:

قلیاها هم مانند اسیدها روی مصالح تاثیر دارند. پس باید مصالح این مقاومت را در برابر قلیاها نیز داشته باشند. مقاومت در برابر قلیا و اسید هم روی کیفیت مصالح تاثیر دارد. بنابراین روی قیمت آن تاثیر دارد.

مقاومت در مقابل خوردگی:

خوردگی توسط گاز، اسید یا قلیا پیش می­آید. هر مصالحی در برابر گروهی از این مواد دچار خوردگی و تخریب می­شوند. به طور مثال سولفاتها بر روی پی اثر تخریبی دارند یا هوا فلزات را اکسید می­کند. در هر حال مصالح باید در برابر هر کدام از این گروه ­ها که اثر منفی روی آنها دارند مقاومت نشان دهند. در نظر گرفتن این مقاومت، بر روی کیفیت تاثیر دارد و نتیجتا قیمت را تغییر خواهد داد.  

خواص مکانیکی:

مقاومت مصالح در برابر نیروهایی خارجی یا بیرونی جز خواص مکانیکی آن محسوب می­شود. نیروهای خارجی شامل گروه های زیر می­شود؛
  • کششی نیروهایی ا­ست که باعث کشیده شدن مصالح می ­شود.
  • فشاری نیرویی­ است که باعث تحت فشار قرار گرفتن مصالح می­ شود.
  • پیچشی
  • خمشی
  • ضربه ای نیرویی­ است که به صورت آنی و ضربه ­ای بر مصالح وارد می­ شود.
در ادامه دیگر نیروهایی که به در اثر اعمال نیروهای خارجی در مصالح ایجاد می­شود و به لحاظ مکانیکی مصالح را تحت تاثیر قرار می­ دهند بررسی می­ کنیم. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

تغییر طول نسبی (کرنش):

کرنش واکنشی­ست که مصالح در اثر وارد شدن نیروی خارجی از خود نشان می­دهند و به تغییر طول جسم نسبت به وضعیت اولیه­اش اشاره دارد و قطعا بر قیمت مصالح مؤثر است سختی: سختی هر ماده را نسبت به جسم سخت­تر خود می­سنجند. یعنی اگر یک جسم سخت بر جسم دیگر ضربه وارد کند و اثر از خود بر جای بگذارد، درجه سختی­شان یا هم متفاوت است. جسمی که اثر پذیرفته در مقایسه با جسمی که به آن ضربه وارد کرده است، جسم نرم محسوب می­شود اما اگر اثری نپذیرفت پس جسم سخت­تر بوده. اگر هیچ کدام بر دیگری اثر نگذارند، درجه سختی­شان برابر است. استاندارد تشخیص سختی و نرمی اجسام با معیار ضربه مته تعیین می­شود. این مورد هم بر قیمت مصالح تاثیر دارد. این نکته مهم را باید در نظر داشت که سختی جسم به مقاومت فشاری آن ارتباطی ندارد. بین تمام مواد، الماس از بیشترین درجه سختی برخوردار است.

مقاومت ضربه ای:

همان­طور که از اسمش پیداست مقاومت مصالح در برابر ضربه است. هر بار زنده یا متحرک ضربه­ای را بر مصالح وارد می­کند. مصالح و مواد باید این مقاومت را داشته باشند که در برابر ضربه­ ها به خصوص ضربه­ های ناگهانی از خود مقاومت قابل قبولی نشان دهند. این مورد نیز بر قیمت تاثیر دارد.  خزش: خزش را اینگونه می­توان تعریف کرد که هر ماده در طول زمان و بر اثر نیروهای مختلفی که به آن وارد می­شود دچار تغییر اندازه و شکل می­شود. این حالت را خزش می­گویند. هر چه خزش در مصالح دیرتر اتفاق بیفتد، کیفیت مطلوب­تری دارد.

خاصیت ارتجاعی و پلاستیکی:

مصالح دارای سه حالت صلب، الاستیک و پلاستیکی هستند. مصالحی را صلب می­گویند که با وجود وارد شدن نیرو بر آنها تغییر شکلی در این اجسام ایجاد نمی­شود. اما اینها درجه­ای از نیرو را تجمل می­کنند و وقتی نیروی به بالای اندازه­ای که مد نظر است برسد (اصطلاحا نیروی مجاز) شکل ان تغییر نکرده اما می­کند. سنگ جز این دسته از مصالح است. اجسام الاستیک اجسامی هستند که با وارد شدن نیرو به آنها تغییر شکل می­دهند. وقتی نیرو را از انها برداریم به حالت قبل بازمی­گردند اما اجسام پلاستیک اینگونه نیستند. وارد شدن نیرو به انها باعث تغییر شکل دائم­شان می­شود. یعنی وقتی که نیرو را حذف کنیم، دیگر به شکل قبلی خود باز نمی­گردند. خاک رس و قیر جز اینگونه از مواد و مصالح هستند تمام مواردی که در بالا ذکر کردیم بر قیمت مصالح ساختمانی تاثیرگذار است. واش بتن نیز که از مصالح ساختمانی پرکاربرد محسوب می­شود از این قید مستثنی نیست. همان طور که اشاره کردیم مواد به کار رفته در واش ­بتن شامل سیمان و مواد شیمیایی مثل روان­ کننده­ ها و … است. هر کدام از این مواد می­توانند تحت تاثیر تغییرات شیمیایی، فیزیکی و … باشند. از طرفی خود واش ­بتن بعد از ساخت در معرض تغییرات آب و هوایی، نیروهای مختلف بیرونی، استفاده شدن در مکان ­هایی با نیاز به عایق­ کاری حرارتی و رطوبتی و … قرار می­گیرد. پس کیفیت مواد اولیه که در تولید واش ­بتن موثر است؛ همچنین نیروهای و تغییراتی که قرار است تحمل کند بر کیفیت و قیمت واش ­بتن تاثیر مستقیم دارند. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

نتیجه­ گیری

واش ­بتن جز مصالح ساختمانی­ست که امروزه با اقبال خوبی در مصرفروبرو شده است. واش بتن نوعی موزائیک مخصوص کف است که به دلیل قابلیت ­های چشمگیر روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. واش ­بتن یا بتن شسته، موزائیکی ا­ست که با پایه سیمان و بتن تشکیل شده است.
نتیجه­ گیری
نتیجه­ گیری
از دیگر مواد تشکیل دهنده آن سنگدانه­ های معدنی، روان­ کننده­ های بتن، چسب بتن و … است. این موزائیک برای استفاده در کفسازی محوطه و فضای باز، باغسازی، بام، بعضی از فضاهای داخلی و … مورد استفاده قرار می­ گیرد.
نتیجه­ گیری
واش ­بتن جزء مصالحی­ است که به خاطر داشتن سنگدانه با رنگ های طبیعی دارای رنگ بندی متنوع و زیبایی ا­ست. از سویی اندازه و­های مختلف دارد و دست استفاده کننده را باز می­گذارد. واش ­بتن در کنار گیاهان جلوه خاصی دارد. از سویی با ترکیب چراغ های ال ای دی و همچنین کارگذاری چراغ در انها بسیار جذاب می­شود. از این رو می ­توان گفت واس­بتن یک مصالح آنتیک به حساب می آید. تولید کنندگان واش ­بتن در ایران به دلیل وجود معدن سنگ فراوان، زیاد هستند. از این نمونه­ ها می­توانیم به واش ­بتن اصفهان اشاره کنیم که در ادامه پس از توضیح مختصر چگونگی روش تولید، به عوامل مؤثر بر قیمت واش ­بتن اصفهان اشاره می­ کنیم. شما در حال مطالعه مقاله قیمت موزاییک واش بتن اصفهان هستید

دو روش تولید

واش­ بتن به دو روش تک لایه و دولایه تولید می­شود که فقط در مرحله اولیه تولید آنها متفاوت است. در روش تک لایه اول یک لایه سیمان می­ریزند و سپس با فشار و یکدست کردن لایه دوم را که شامل سنگدانه ­هاست اضافه می­کنند. در روش دولایه با میزهای مخصوص که به میز ویبره مشهور است، مواد خام یکدست ایجاد می­کنند. در مرحله بعد واش ­بتن را به در اتاق بخار قرار می­دهند و با واترجت آن را شستوشو می­دهند تا واش ­بتن مطلوب تولید شود. واش بتنی دارای کیفیت خوب است که یکدست بوده و در اثر برش و شکستگی سنگدانه­ هایش دچار شکستگی نشود.
دو روش تولید
در اجرای واش بتن باید نکات مربوط به اجرای آن از جمله تسطیح محل نصب و بند کشی و ملات و … را درست رعایت کرد تا عمر واش ­بتن افزایش پیدا کند. از عوامل مؤثر بر قیمت واش ­بتن می­توان به مقاومت های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی آن در برابر تغییرات آب و هوایی، قرار گرفتن در برابر محلول­ های اسیدی و قلیایی و تحملش در برابر نیروهای خارجی مثل فشار و ضربه و … اشاره کرد. همچنین کیفیت مواد اولیه به کار رفته در واش ­بتن، شیوه تولید و کیفیت آن، ابعاد و اندازه و … اشاره کرد.

2 در مورد “قیمت موزاییک واش بتن اصفهان”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هفت =

مقالات مرتبط

لیست کارخانه های موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، در اصطلاح ساختمانی، به یک نوع کف‌ پوش متراکم اشاره دارد که از جمع آوری و ترکیب مواد مختلفی مانند ماسه، سیمان، سنگ‌ دانه، پودر سنگ و آب

ادامه مطلب »
هزینه نصب موزاییک

هزینه موزاییک کاری

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیب بتن و مواد معدنی مختلف ساخته می‌ شود. این مصالح به صورت پازلی تولید می‌ شوند و از طریق فشار

ادامه مطلب »
ابعاد موزاییک چقدر است

ابعاد موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیبات مختلف، مانند قطعات سنگی، شیشه‌ای یا مواد معدنی با مخلوط سیمانی یا رزینی تشکیل می‌ شود. موزاییک حاصل را معمولاً

ادامه مطلب »
قیمت هر متر مربع کفپوش بتنی

قیمت هر متر مربع کفپوش بتنی

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید کفپوش بتنی یک راه حل مطمئن و پایدار برای فضاهای پیاده‌ رو و معابر پر تردد است. با داشتن مقاومت سایشی بالا، این نوع کفپوش به عنوان گزینه‌ای ایده‌

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
Scroll to Top