۵ ترفند تمیز کردن موزاییک

نگهداری از موزاییک

استفاده از موزاییک به عنوان کفپوش،تقریبا در اکثر منازل و مجتمع های صنعتی و معابر بسیار رایج است.موزاییک ها به دلیل اینکه معمولا در محیط های باز قرار میگیرند، یا اینکه در محیط هایی هستند که شرایط سختی را تجربه میکنند(مثل پارکینگ ها، مجتمع های صنعتی پارک ها و پیاده‌رو ها) بعد از مدتی استفاده، دچار کدری میشوند یا لکه هایی روی آن ایجاد می شود که اثرات ماندگار دارند. به همین جهت، تمیز کردن آنها معمولا معزلی برای مصرف کنندگان به حساب می‌آید. ما در این مقاله روش هایی به شما پیشنهاد میدهیم که علاوه بر تمیز شدن، سطح براقی روی موزاییک ایجاد میکنند. برخی از این روش ها کاملا خانگی هستند و به سادگی قابل انجام می‌باشند.

  5 ترفند تمیز کردن موزاییک

نگهداری موزاییک

قبل از اینکه موزاییک ها کثیف شوند، به همه پیشنهاد میکنیم که به این نکات توجه کنید تا از کثیفی موزاییک جلوگیری کنید. سعی کنید اجسام سنگین را در مجاورت موزاییک قرار ندهید، مواد شیمیایی اسیدی بسیار قوی از آنها دور باشند و از برخورد یا افتادن اجسام سنگین روی آنها جلوگیری کنید. اما اگر واقع بینانه بررسی کنیم، امکان نظازت دائمی برای محافظت از موزاییک وجود ندارد، و بروز برخی اتفاقات اجتناب ناپذیرند.

حال، بپردازیم به روش های تمیز کردن موزاییک

تمیز کردن موزاییک به وسیله کفسابی

کفسابی موزاییک

کفسابی به وسیله دستگاه ساب اصورت میگیرد. این دستگاه یک لایه نازک از سطح موزاییک را می‌تراشد و سطحی یک دست و تمیز به وجود میاورد. از مزیت های کفسابی این است که موزاییک ها تقریبا همانند روز اول خود می‌شوند. تمام شکاف ها و سوراخ های روی آن از بین میروند، رد روغن و لکه های قدیمی کاملا محو می‌شود و بعد از آن یک موزاییک نو دارید. اما به دلیل سختی کفسابی و هزینه بر بودن، این روش همیشه امکان‌پذیر نیست. معمولا بعد از چند سال استفاده (۵ تا ۱۰ سال) به جهت نوسازی و ایجاد تغییرات، سراغ این روش میروند. کفسابی برای نظافت کف پارکینگ و محیط های صنعتی بسیار کاربردی است. لکه های روغنی و مواد شیمیایی به سادگی نیست می‌شوند.

راه حل های خانگی برای تمیز کردن موزاییک

ترکیبات عالی برای تمیز کردن موزاییک

این روش ها بسیار ساده، در عین حال مؤثر و از آن مهمتر، بسیار در دسترس برای همه هستند.

  • ترکیب بکینگ پودر و سرکه سیب

یک محلول اسیدی که اثر بخشی آن بسیار بالا است. آب را با یک یا دو قاشق بکینگ پودر و یک لیوان سرکه سیب مخلوط کنید. بعد از حل شدن بکینگ پودر در آن، به کمک جارو یا فرچه، شروع به تمیز کردن سطح موزاییک ها کنید. هر چه بیشتر برای فرچه کشیدن زمان بگذارین، اثر بخشی بیشتری خواهید دید. اما بلافاصله آبکشی نکنید، ده تا پانزده دقیقه صبر کنید، بعد از آن آبکشی انجام بدید. تنها ایراد این روش، بوی تند محلول است، بهتر است برای فضای باز از این سراغ این روش بروید.

  • تمیز کردن موزاییک با لیمو ترش و سرکه

این روش هم بسیار سریع هم ساده است. لیمو ترش را روی موزاییک ها بکشید. قبل از خشک شدن لیمو، روی آن را با سرکه شست و شو دهید.(حتی با دستمال سرکه ای هم اثر بخش است) اما مناسب این روش مناسب مساحت های کوچک است، در فضاهای بزرگ هم بسیار زمان بر است، و هم استفاده از نقدار زیادی لیمو برای تمیز کاری منطقی نیست!!! اگر حیاط کوچکی دارید یا یک لکه کوچک را میخواهید تمیز کنید، این روش به شما توصیه می‌شود.

  • استفاده از جوش شیرین محلول در آب

در این روش ساده، همانند بکینگ پودر و سرکه عمل میکنیم. ابتدا یک قاشق جوش شیرین را در آب حل کرده و بعد از آن با فرچه روی سطح موزاییک هارا پاک میکنیم. چند دقیقه ای صبر کرده، سپس قبل از خشک شدن محلول روی موزاییک، سطح آن را آب کشی میکنیم.

  • پودر ماشین لباسشویی، یک روش قدیمی، ساده و کم هزینه برای تمیز کردن موزاییک

این روش تقریبا برای همه آشنا و نوستالژی است. درباره اثر بخشی آن هرشخص نظر خاص خود را دارد. اما باید گفت که این روش شاید به اثربخشی دیگر روش ها نباشد، اما استفاده از پودر لباسشویی بدون تاثیر نیست و تا حدودی موزاییک ها را تمیز و شفاف میکند.

  • استفاده از جرم گیر های موجود در بازار برای تمیز کردن موزاییک ها

شوینده ها و جرم گیر های بسیار زیادی امروزه در بازار موجود است، که مخصوص تمیز کردن کفپوش های سیمانی و موزاییک است. برند های بسیاری که در این زمینه فعالیت میکنند اقدام به تولید این شوینده ها کردند. اثر بخشی بسیار بالایی دارند از طرفی دردسر های روش های دیگر هم ندارند. کمی مایع شوینده، اب و جارو، به همین سادگی!!

روش های دیگری هم برای تمیز کردن موزاییک ها وجود دارد، اما چه بهتر که از شوینده ای بهره گیرید، که مخصوص این کار است.

تمیز کردن دوغاب (درز) بین موزاییک ها

با استفاده از دوغاب درز های موزاییک را تمیز کنیم .

مشکلی که اکثرا در استفاده انواع کفپوش ها با آن مواجه می‌شویم، تجمع آلودگی بین درز های موزاییک ها است. به دلیل سفیدی دوغاب، کثیف شدن ان بسیار سریع به چشم میاید. برای پاک کردن دوغاب از:

  • سرکه سفید
  • یا جوش شیرین

استفاده کنید.

به همان روش تمیز کردن موزاییک ها عمل کنید. یک مسواک بردارید و آنرا آغشته به سرکه یا محلول جوش شیرین و آب کنید، درز موزاییک ها تمیز کنید، سپس با دستمال روی آنرا تمیز کنید. این روش بسیار کارامد و سریع است.

روش مناسب شست و شوی موزاییک در فضاهای وسیع

روش هایی که در بالا گفتیم بیشتر مناسب محیط های کوچک، یا لکه های موضع ای استفاده میشود. طبیعی است برای فضایی به وسعت یک پارک یا باغ و حیاط خیلی بزرگ، استفاده از روشی مانند جوش شیرین یا لیمو کمی بی فایده به نظر می‌رسد. همچون کندن کوه با یک کلنگ! اما اگر چنین شرایطی دارید، نگران نباشید، چرا که برای شما هم راه حل های گوناگونی وجود دارد. اولین روش که در بالا هم گفته شد، کفسابی موزاییک ها است. در کنار این روش، امروزه برخی شرکت های خدماتی که متخصص شست و شوی نمای ساختمان ها و کفپوش های بتنی و سنگی هستند، این کار را برای شما انجام می‌دهند. آنها با استفاده از دستگاهی که همزمان آب، هوا، و ذرات نانو را با فشار بسیار زیاد بر روی نما یا موزاییک ها پمپاژ میکنند. تمیزی قبل و بعد در این روش واقعا قابل مقایسه نیست. در این روش علاوه بر شست و شو، به دلیل وجود ذرات نانو و برخورد با سطح موزاییک ها، یک لایه سطحی و بسیار جزئی هم از روی موزاییک ها برداشته می‌شود.

ضد آب کردن موزاییک با نانو

روش های مؤثر برای تمیز کردن موزاییک را با هم بررسی کردیم. حال اگر موزاییک را برابر آلودگی مقاوم کنیم، خیلی کمتر زحمت تمیز کردن روی دوش ما قرار میگیرد. با استفاده از مواد نانو میتوان یک لایه نفوذ ناپذیر روی موزاییک ها ایجاد کرد. این لایه علاوه بر آب و مایعات (که عمده آلودگی های موزاییک و کفپوش ها ناشی از آنهاست)  در برابر دیگر آلودگی ها نیز مقاوم تر می‌شود. کم شدن نفوذ مایعات به موزاییک ها، مسبب افزایش طول عمر آنهاست. کافی است یک لایه از مواد نانو روی موزاییک یا سنگ ها ایجاد شود. بعد از آن دیگر به راحتی با تی یا دستمال آب و مایعاتی مثل روغن که باعث لکه دار شدن موزاییک می‌شوند را پاک کنید.  ضد آب کردن موزاییک ها مناسب مساحت های کوچک است، چون برای متراژ های بالا هزینه سنگینی دربر دارد. برای همین معمولا در مکان های عمومی یا معابر از این روش استفاده نمیشود. قطعا روش های دیگری نیز برای تمیز کردن و برق انداختن موزاییک و کفپوش وجود دارد، اما ما سعی کردیم در این مقاله روش هایی را بگنجانیم که هم از نظر هزینه معقول و منطقی باشند، هم اینکه در دسترس همه باشند و براحتی بتوانید آنرا انجام دهید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

مقالات مرتبط

عکس نمای بیرونی از ساختمان با سنگ مصنوعی

عکس نمای بیرونی ساختمان

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید با پیشرفت روزافزون صنعت ساختمانی و توسعه فناوری‌ های مرتبط، مصالح جدیدی به وجود آمده‌اند که در زمینه‌ی طراحی و اجرای نمای ساختمان تأثیر چشمگیری دارند. یکی از این

ادامه مطلب »
جدیدترین مصالح نمای ساختمان

جدیدترین مصالح نمای ساختمان

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید ساختمان‌ ها و سازه‌ ها با پیشرفت فناوری و تغییرات در نیازهای جامعه به بهبود مستمر نیاز دارند. مصالح نمای ساختمانی یکی از عناصر اساسی در زیبایی و کارایی

ادامه مطلب »

لیست کارخانه های موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، در اصطلاح ساختمانی، به یک نوع کف‌ پوش متراکم اشاره دارد که از جمع آوری و ترکیب مواد مختلفی مانند ماسه، سیمان، سنگ‌ دانه، پودر سنگ و آب

ادامه مطلب »
هزینه نصب موزاییک

هزینه موزاییک کاری

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیب بتن و مواد معدنی مختلف ساخته می‌ شود. این مصالح به صورت پازلی تولید می‌ شوند و از طریق فشار

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
Scroll to Top