بهترین انتخاب برای موزاییک پشت بام چیست؟

کفپوش زیبای پشت بام
انتخاب گزینه مناسب برای کفپوش پشت بام، شاید کمی باعث سردرگمی شود و گیج کننده باشد. چرا که برای موزاییک کردن پشت بام علاوه بر شرایط جوی سخت، باید نفوذ پذیری و ضد آب بودن هم در نظر گرفت. متریال های مختلف و گوناگونی برای این منظور استفاده می شود. اما این که کدام مورد برای پشت بام مناسب تر است، به عهده شما است. در کنار همه این موارد، سلیقه هم بسیار تاثیر گذار است. یکی از این متریال های مناسب، موزاییک است. موزاییک انواع مختلفی دارد و برای استفاده در پشت بام باید نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی انواع موزاییک مناسب پشت بام و نکات مهم در انتخاب خواهیم پرداخت. کفپوش زرد راه راه پشت بام

موزاییک پشت بام چیست؟ 

امروزه در ساخت منازل و ساختمان ها شاهد آن هستیم که برای پشت بام ها فضایی حیاط مانند (روف گاردن) طراحی و اجرا می شود. در نتیجه انتخاب کفپوش در پشت بام ها محدود به ایزوگام نیست. متریال های گوناگونی مثل چوب، کاشی، سرامیک و… برای این منظور استفاده می شود که موزاییک یکی از آنها است. (البته یکی از بهترین گزینه ها) اما در انتخاب آن باید به نکات زیر توجه کنید.

موزاییک پشت بام چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کفپوش زیبای پشت بام همانطور که دیدیم موزاییک پشت بام کاربری همچون حیاط و فضای باز دارد. اما تفاوت هایی هم با حیاط دارد که قبل از خرید حتما باید در نظر گرفته شود.
  • وزن سبک موزاییک پشت بام
بار مرده در کف پشت بام(سقف طبقه آخر)، نسبت به سایر طبقات بسیار بیشتر است. از طرفی شرایط جوی حاکم بر آن هم بسیار نامساعد و سخت‌تر از دیگر طبقات است. به همین جهت وزن کفپوش ها نباید خیلی زیاد باشد.
  • نفوذ آب در موزاییک پشت بام باید بسیار کم باشد
به دلیل رطوبت زیاد و احتمال جمع شدن آب در صورت اجرای نادرست، نباید رطوبت به زیر آنها نفوذ کند.
  • مقاوم در برابر شراط جوی سخت (سرما، گرما و رطوبت زیاد)
  • سطحی با اصطکاک داشته باشد.
به دلیل وجود احتمال یخ زدگی و بارندگی در پشت بام، این موزاییک ها نباید سطح صاف و صیقلی داشته باشند. چون باید از سرخوردن جلوگیری کنند.

انواع موزاییک پشت بام

  • موزاییک پرسی
موزاییک های پرسی در زیر دستگاه پرس متراکم شده و از مقاومت خوبی برخوردار هستند. موزاییک های پرسی تک لایه یا موزاییک های حیاطی یک گزینه مناسب برای پشت بام هستند.
  • موزاییک حیاطی
از مدل های پر طرفدار موزاییک های حیاطی:
  • موزاییک حیاطی طرح دارت (دارای رنگبندی)
  • موزاییک حیاطی طرح ویونا
  • موزاییک حیاطی موج دار و شیاردار
  • موزاییک پلیمری پشت بام
کفپوش سفید پشت بام موزاییک های پلیمری به دلیل وجود مواد پلیمری در ساختار آنها، شبکه های بلوری قدرتمندی ایجاد میشوند و نسبت به سنگ طبیعی از مقاومت بیشتری برخوردار است. تنوع طرح و رنگ در موزاییک های پلیمری بسیار زیاد است و آنرا تبدیل به یک گزینه بسیار مناسب برای پشت بام کرده است. از معایب موزاییک پلیمری برای پشت بام، سطح بسیار صیقلی آنها در بعضی مدل ها است. از موزاییک های پلیمری پرطرفدار برای پشت بام:
  • موزاییک پلیمری مدل مالون (سایز و رنگ بسیار متنوع)
  • موزاییک پلیمری مدل نامنظم(طرح قلوه سنگ)
  • موزاییک پلیمری طرح چوب
  • موزاییک پلیمری طرح واش بتن
موزاییک واش بتن موزاییک واش بتن موزاییک های واش بتن (یا بتن شسته) یک گزینه مقاوم با اصطکاک مناسب برای پشت بام. وجود سنگ ریزه ها در سطح بیرونی آنها، یک سطح زبر و مقاوم را برای پشت بام ایجاد کرده است. تنوع رنگ و زیبایی قابل قبول موزاییک های واش بتن، باعث رایج شدن استفاده از آنها در فضای بیرونی شده است. تنوع طرح در موزاییک واش بتن خیلی زیاد نیست، اما تنوع رنگ خوبی دارد. کفپوش چوبی پشت بام
  • موزاییک ویبره ای
موزاییک های طرح چوب معمولا از نوع پلیمری و ویبره ای هستند. تراکم در موزاییک های ویبره ای توسط دستگاه ویبره انجام می شود و در تولید آنها از هیچ فشاری استفاده نمیشود. سطح موزاییک های ویبره ای بسیار همگن و یکدست است. تنوع در طرح و رنگ آنها بسیار زیاد، و طرح چوب (ترمو) تنها یکی از مدل های موزاییک ویبره ای است. به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به چوب و کقاومت بیشتر از آنها، موزاییک های ویبره ای طرح چوب در حال تبدیل شدن به جایگزین مناسب برای ترمو وود هستند. دیگر مدل های موزاییک ویبره ای مناسب پشت بام:
  • کفپوش ویبره ای طرح ستاره
  • کفپوش ویبره ای مدل ضربدری
  • پنل های بتن اکسپوز
پنل های بتن اکسپوز پنل بتن اکسپوز به دلیل ایجاد جذابیت بصری فوق‌العاده در کنار رنگ سبز گیاهان، برای استفاده در روف گاردن ها بسیار رایج شده اند. این پنل ها در ابعاد مختلف و معمولا در رنگ طوسی (رنگ اصلی بتن) در بازار موجود  هستند.

نکات مهم در اجرای موزاییک پشت بام

تقریبا آخرین مراحل اجرا در ساختمان موزاییک کاری پشت بام است. در اجرای موزاییک باید حساسیت بسیاری صورت گیرد، چراکه بروز مشکل در پشت بام می تواند طبقات زیرین هم تحت تاثیر قرار دهد. در این قسمت به مراحل اجرای موزاییک د رپشت بام میپردازیم. شیب بندی درست (+ درصد شیب) در کف برای هدایت مسیر آب شیب بندی در پشت بام به منظور هدایت آب باران، یا ریزش آب ناشی از تاسیسات موجود در پشت بام (کولر های آبی، هواساز و آبنما در روف گاردن ها و…) صورت میگیرد. آب باید به درستی حرکت کند و در مسیر منتهی به کفشور های پشت بام قرار گیرد. شیب ابتدایی توسط کروم بندی در پشت بام ایجاد می شود. بعد از ساخته شدن کف پشت بام، محل آبروها در آن معیین و ساخته می شود و به کمک کروم بندی یک سطح تراز قبل از اجرای موزاییک ایجاد می شود. در کنار این موارد به درصد شیب استاندارد در پشت بام هم باید توجه شود، چرا که شیب کم‌تر از استاندارد توانایی هدایت آب را ندارد و شیب بیشتر، احتمال سرخوردن افراد را افزایش می دهد. استاندارد شیب برای هدایت آب‌های هرز و مشابه در پشت بام ۱ (در برخی منابع ۱.۵) الی ۳ درصد می‌باشد. ایجاد ماهیچه در زوایای دیوار به کف(کنج های زمین) در گوشه های پشت بام، به هیچ عنوان نباید انباشتگی آب صورت گیرد، چرا که نسبت به دیگر قسمت ها می توانند آسیب پذیر تر باشند. برای جلوگیری از این اتفاق، ماهیچه هایی از سیمان و بتن در کنج های دیوار ساخته میشود. معمولا در ایزوگام کاری روی این قیمت ها هم پوشیده میشود.

اجرای موزاییک

نصب-و-اجرای-موزاییک-پرسی تمام مراحل قبل جزو مراحل زیر سازی به حساب می آمدند، همانطور که ملاحظه کردید، زیر سازی در پشت بام فرایند پیچیده تری نسبت به دیگر مکان ها دارد. پس از زیر سازی اصولی، نوبت به اجرای موزاییک میرسد. این مرحله تفاوتی با مکان های دیگر ندارد. و شامل؛ تهیه ملات سیمان، بندکشی (برای چینش صاف و یکدست) و اجرای موزاییک یا به اصطلاح فرش کردن پشت بام، میشود. دقت شود که برای محافظت از ایزوگام، در ملات تهیه شده از چسب بتن و پودر سنگ هم استفاده شود. با اینکار شما یک عایق روی عایق اصلی ایجاد کرده اید. استفاده از دوغاب و عایق برای ضد آب سازی موزاییک ها پس از اجرای مرحله نهایی و چینش موزاییک ها، برای پر کردن فضای خالی در بین آنها از دوغاب مناسب و غلیظ باید استفاده کرد. این کار احتمال نفوذ در زیر موزاییک را کاهش می دهد. پس از خشک شدن دوغاب، از یک عایق بدون رنگ برای محافظت از موزاییک ها و جلوگیری از نفوذ آب در آن استفاده میکنند. با اجرای این عایق موزاییک تقریبا ضد آب شده و نگرانی از نفوذ آب از بین میرود.

معایب استفاده از موزاییک برای پشت بام

موزاییک در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای معایب کوچکی هم می باشد. اول اینکه ممکن است بعد از چند سال استفاده سطح عایق و دوغاب بین قطعات موزاییک از بین برود، و نیاز به دوغاب ریزی و عایق کاری مجدد داشته باشیم. و ایراد بعدی، موزاییک در مقابل ضربات سنگین و افتادن اجسام سنگین روی آن آسیب پذیر است.

قیمت موزاییک پشت بام

موزاییک ها در کل نسبت به دیگر کفپوش های مناسب پشت بام، معمولا در دسته اقتصادی و اکونومی قرار میگیرند. اما قیمت نهایی وابسته به نوع موزاییک، طرح مورد نظر شما و ابعادی که میخواهید موزاییک در آن اجرا شود دارد. شما می توانید با شناختی که از موزاییک های مناسب پشت بام در این مقاله کسب کردید، اقدام به تهیه مدل مورد نظر خود کنید. مشاوران ما برای پاسخگویی به دیگر سوالات شما آماده هستند. و در صورت نیاز به اطلاع از قیمت دقیق و دریاف پیش فاکتور، با ما تماس بگیرید.
۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 13 =

مقالات مرتبط

لیست کارخانه های موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، در اصطلاح ساختمانی، به یک نوع کف‌ پوش متراکم اشاره دارد که از جمع آوری و ترکیب مواد مختلفی مانند ماسه، سیمان، سنگ‌ دانه، پودر سنگ و آب

ادامه مطلب »
هزینه نصب موزاییک

هزینه موزاییک کاری

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیب بتن و مواد معدنی مختلف ساخته می‌ شود. این مصالح به صورت پازلی تولید می‌ شوند و از طریق فشار

ادامه مطلب »
ابعاد موزاییک چقدر است

ابعاد موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیبات مختلف، مانند قطعات سنگی، شیشه‌ای یا مواد معدنی با مخلوط سیمانی یا رزینی تشکیل می‌ شود. موزاییک حاصل را معمولاً

ادامه مطلب »
قیمت هر متر مربع کفپوش بتنی

قیمت هر متر مربع کفپوش بتنی

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید کفپوش بتنی یک راه حل مطمئن و پایدار برای فضاهای پیاده‌ رو و معابر پر تردد است. با داشتن مقاومت سایشی بالا، این نوع کفپوش به عنوان گزینه‌ای ایده‌

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
Scroll to Top