تاریخچه استفاده از سنگ فرش به عنوان پوشش به چه دوره ای باز می گردد؟

تولید سنگفرش پلیمری

در رابطه با تاریخچه و قدمت استفاده از سنگ‌فرش به عنوان پوشش می توان به رومیان باستان اشاره کرد که از معروف ترین افرادی هستند که برای پوشاندن خیابان ها و معابر و شهر ها استفاده می کردند. به گونه ای که استفاده از پوشش سنگ‌فرش به صورت روشی رایج در روم رواج پیدا کرده بود و حدود ۵۰۰۰۰ هزار مایل از خیابان هایی را که به شهر روم ختم می شد را سنگ‌فرش می کردند.

دلیل اصلی استفاده ی رومیان از سنگ‌فرش برای پوشاندن خیابان ها و معابر خود این بود که این نوع از پوشش دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل عبور ارابه و اسب محسوب می شد و به سادگی در گذر زمان و در اثر عوامل محیطی از بین نمی رفت.

تاریخچه ی استفاده از سنگ‌فرش به عنوان پوشش به چه دوره ای باز می گردد؟

در قرن نوزدهم از چه نوع سنگ های برای پوشش دادن خیابان ها و معابر استفاده می کردند؟

در قرن نوزدهم برای سنگ‌فرش کردن معابر از سنگ های مختلفی مانند سنگ های گرانیت، سنگ کریستالی و سنگ ماسه ای در اندازه و شکل های مختلفی استفاده می کردند. همچنین از مزیت های بزرگی که روش سنگ‌فرش خیابان با خود به همراه دارد می توان به پوشش دادن هر نوع سطح ناصاف و ناهمواری اشاره کرد. به همین دلیل استفاده از این نوع پوشش در قرن نوزدهم روز به روز روایج بیشتری در سایر کشور ها یافت و کشور های مختلفی از جمله ایران از این نوع پوشش برای کفپوش کردن معابر و خیابان های خود استفاده می کردند.

در ابتدای قرن بیستم هم به واسطه ی ابزار معدن کاری امکان برش دادن سنگ ها به وجود آمد به همین دلیل در این قرن از سنگ ها به صورت صاف تر و در ابعاد و اندازه های دلخواه برای پوشش دادن خیابان ها استفاده می کردند. در این صورت معابری که به این شکل پوشش داده شده بودند دارای جلوه ی زیباتری از نظر قرار گرفتن سنگ ها در کنار یک دیگر بودند.

از چه نوع سنگ های برای پوشش دادن خیابان ها و معابر استفاده می کردند؟
از چه نوع سنگ های برای پوشش دادن خیابان ها و معابر استفاده می کردند؟

چرا از سنگ‌فرش برای کفپوش کردن حیاط استفاده می کنند؟

ابتدا باید به این مسلئه بپردازیم که منظور از سنگ‌فرش کردن به معنی کنار هم قرار دادن سنگ به طور منظم یا به صورت نامنظم است. بنابراین می توان از این نوع پوشش برای بستر سازی راه ها و کفپوش کردن مکان هایی مانند حیاط استفاده کرد چرا که مقاومت سنگ در مقایسه با دیگر مصالح موجود بسیار بیشتر می باشد و به راحتی از بین نمی رود. همچنین می توان برای جلوه دادن بیشتر به یک مکان از سنگ‌فرش استفاده کرد چرا که قرار گرفتن سنگ ها در کنار یک دیگر می تواند جلوه ی زیباتری به مکانی که کفپوش کرده اید بدهد.

چرا از سنگ‌فرش برای کفپوش کردن حیاط استفاده می کنند؟
چرا از سنگ‌فرش برای کفپوش کردن حیاط استفاده می کنند؟

به چه دلایلی بهتر است که برای سنگ‌فرش کردن حیاط از سنگ استفاده شود؟

یکی از مزیت های بزرگی که این نوع از مصالح در مقایسه با سایر مصالح موجود دارند استحکام این مواد طبیعی است و همچنین می توان از آن ها به صورت قلوه سنگ استفاده کرد. در این صورت دیگر شما نیازی به تراشیدن و شکل دادن به سنگ را نخواهید داشت و می توانید به صورت طبیعی از قلوه سنگ ها برای پوشش دادن محیط و زیباتر کردن آن استفاده کنید.

در قرن ۱۵ کشور های اروپایی از جمله کشور هایی بودن که از قلوه سنگ برای کفپوش کردن محیط های مختلف استفاده می کردند. آن ها از قلوه سنگ ها برای سنگ‌فرش کردن جاده های خاکی بسیار استفاده می کردند. چرا که این کار باعث می شد تا محیط زیباتر و همچنین رفت و آمد اسب و چرخ های دستی آسان تر انجام شود. در نتیجه این دسته از کشور ها قلوه سنگ های موجود در کنار رودخانه ها را جمع‌آوری کرده و سپس با قرار دادن در ملات شن و ماسه به صورت سنگ‌فرش برای پوشش دادن خیابان ها و معابر شهر استفاده می کردند.

بنابراین خیابان ها و جاده هایی که با سنگ‌فرش پوشش داده می شدند باعث می شد تا سال های اخیر بدون تغییر باقی بمانند به طوری که امروزه در بسیاری از کشور های اروپایی جاده ها و خیابان هایی وجود دارند که دست نخورده باقی مانده اند و به نوعی بخشی از تاریخ آن کشور را شکل می دهند.

به چه دلایلی بهتر است که برای سنگ فرش کردن حیاط از سنگ استفاده شود؟
به چه دلایلی بهتر است که برای سنگ فرش کردن حیاط از سنگ استفاده شود؟

چرا توصیه می شود در خیابان ها از سنگ فرش استفاده کنید؟

استفاده از سنگ علاوه بر مزیت هایی که دارد باعث می شود به راحتی آن ها را در شن یا ماسه نصب کرد و برای محکم تر شدن آن می توان از ملات استفاده کرد به همین خاطر سنگ فرش کردن با واش بتن و سایر کفپوش ها باعث می شود علاوه بر زیبایی در پایین آوردن هزینه ها نیز تاثیر گذار باشد.

چرا توصیه می شود در خیابان ها از سنگ فرش استفاده کنید؟
چرا توصیه می شود در خیابان ها از سنگ فرش استفاده کنید؟

استفاده از سنگ فرش دارای مزایایی خواهد بود که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از به وجود آمدن گل و لای در زمان بارندگی که باعث می شود سطح مورد نظر تمیز بماند.
  • درصورتی که از سنگ فرش برای پوشش دادن خیابان استفاده کنید در این صورت مانع از بلند شدن گرد و خاک از روی سطح خواهید شد.
  • مقاوم تر بودن سنگ در مقابل سرما و یخ زدگی
  • طبیعی بودن سنگ که باعث می شود جلوه ی زیبا تری به محیط بدهد.
  • در صورتی که سنگ فرش نیاز به تعمیر داشته باشد این کار به آسانی صورت خواهد گرفت.

در صورتی که از سنگ فرش استفاده کنید باعث می شود مساحت قابل توجه ی را در کمترین زمان ممکن سنگ فرش کنید.

انواع سنگ فرش که می تواند برای پوشش دادن حیاط مورد استفاده قرار بگیرد کدام اند ؟

انتخاب سنگ فرش مناسب برای مکان های مختلف باید بسیار دقیق انجام شود چرا که در صورت مناسب نبودن پوششی که برای محوطه سازی استفاده کرده اید، دچار زیان مالی خواهید شد.

بنابراین همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که نوع کفپوشی که می خواهید استفاده کنید مناسب با فضایی باشد که قرار است کفپوش شود به این معنی که اگر فضایی که می خواهید کفپوش کنید محیط های باز مانند حیاط ها و پیاده رو ها می باشد بهتر است نوع پوششی را که انتخاب می کنید مناسب با این محیط ها باشد تا به سادگی در معرض فرسایش قرار نگیرند.

در همین رابطه باید علاوه بر مناسب بودن نوع پوشش که قرار است برای محوطه سازی حیاط استفاده کنید به زیبایی آن نیز توجه داشته باشید و همچنین علاوه بر زیبایی کفپوش پایداری آن نیز در مقابل تحمل شرایط آب و هوایی مختلف دارای اهمیت به سزایی است که نیاز دارد به آن توجه شود.

انواع سنگ فرش که می تواند برای پوشش دادن حیاط مورد استفاده قرار بگیرد کدام اند ؟
انواع سنگ فرش

در ادامه نوع مصالح مختلفی را که می تواند در کنار سنگ برای سنگ فرش کردن در حیاط به کار برده شود را ذکر کرده ایم:

  • استفاده از چمن در کنار سنگ

می توانید در زمان سنگ فرش کردن از چمن برای زیبایی پوشش حیاط استفاده کنید، این کار علاوه بر مقاومت سطح باعث زیباتر شدن دو چندان حیاط شما نیز می شود، اما باید در نظر داشته باشید که استفاده کردن از چمن طبیعی می تواند معایبی نیز در پی داشته باشد، به این صورت که چمن طبیعی به صورت دوره ای نیاز به هرس کردن پیدا خواهد کرد، در نتیجه شما می توانید از چمن مصنوعی در کنار سنگ برای سنگ فرش شدن حیاط استفاده کنید تا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده باشید.

  • استفاده از کاشی

یکی دیگر از مصالحی که می تواند در کنار سنگ برای سنگ فرش کردن استفاده کنید کاشی می باشد، کاشی ها به دلیل این که از قدیمی ترین مصالحی می باشند که برای کفپوش کردن می توان از آن ها استفاده کرد به همین دلیل قرار گرفتنشان در کنار سنگ می تواند زیبایی محیط را بیشتر کند، برای این کار می توانید از کاشی های قدیمی استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که استفاده ی بیش از حد از کاشی در کنار سنگ می تواند باعث بروز مشکلاتی شود که از جمله ی آن ها می توان به سر خوردن افراد اشاره کرد.

  • به کاربردن سنگ ریزه

یکی دیگر از مصالحی که در کنار سنگ استفاده می شود سنگ ریزه می باشد، این نوع از طراحی که بیشتر در شمال کشور دیده می شود از شن ها در کنار سنگ در زمان سنگ فرش کردن استفاده می کنند و به دلیل این که دارای هزینه های پایین تر در زمان نصب و همچنین زییاتر کردن بیشتر محیط می شود به همین خاطر از آن به عنوان یکی از مصالحی پر طرفداری نام برده می شود که می تواند در کنار سنگ قرار بگیرد.

برای بیشتر جلوه کردن شن ها می توانید آن ها را  رنگ کنید در این صورت در هنگام قرار گرفتن در کنار تکه های سنگ می تواند باعث زیبا تر شدن فضای حیاط شما شود.

  • آجر

آجر نیز از متریالی به شمار می رود که می تواند در کنار سنگ استفاده شود، به همین خاطر باید در نظر داشته باشید که برای استفاده از آجر در محوطه سازی باید از آجر هایی با ضخامت کمتر استفاده کنید و همچنین شما می توانید با یک جست و جوی ساده در اینترنت نحوی مناسب قرار گرفتن آجر در کنار سنگ را برای محوطه سازی مشاهده کرده و بهترین نوع آن را برای محوطه سازی حیاط خود به کار ببرید.

  • چوب

می توان از چوب هم در کنار سنگ برای محوطه سازی حیاط استفاده کرد، اما باید توجه داشته باشید که استفاده از چوب نمی تواند برای محوطه های باز مانند حیاط مناسب باشد، چرا که چوب مدتی پس از قرار گرفتن در مقابل  شرایط آب و هوایی مختلف از جمله بارندگی دچار پوسیدگی خواهد شد به همین خاطر توصیه می شود از چوب برای محوطه سازی محیط تراس ها استفاده کنید نه برای فضا سازی در حیاط که به سرعت از بین می رود.

یکی دیگر از معایبی که باعث کمتر استقبال کردن  افراد از چوب برای محوطه سازی می شود بالا بودن هزینه های نصب و نگهداری آن است، به همین خاطر نمی توان به صورت همگیر از آن برای پوشش دادن حیاط در کنار سنگ استفاده کرد.

  • بتن

یکی از اصلی ترین مصالحی که می توان از آن در کنار سنگ استفاده کرد بتن می باشد، به دلیل این که قرار گرفتن بتن در کنار سنگ باعث می شود تا ساختاری که به وجود خواهد آمد به سادگی دچار فرسایش نشود و همچنین دوام سنگ فرشی که با استفاده از بتن انجام شده است به مراتب بیشتر از سایر طرح ها خواهد بود، به همین خاطر افراد مختلف از بتن در کنار سنگ برای پوشش دادن حیاط استفاده می کنند و به این وسیله کار محوطه سازی حیاط خود را انجام خواهند داد.

در رابطه با استفاده از بتن در زمان سنگ فرش کردن باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل به سرعت خشک شدن بتن باید طرح مورد نظرخود را از قبل آماده کنید تا بتوانید در حین کار و در زمان استفاده از بتن با مشکلی روبه رو نشوید، همچنین باید توجه داشته باشید که اگر به دنبال زیبایی برای کفپوش کردن حیاط خود هستید این طرح نمی تواند برای محوطه سازی مناسب باشد چرا که زیبایی خاصی ندارد، اما در عوض باعث بالا رفتن مقاومت سطح شما خواهد شد.

۱/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهار =

مقالات مرتبط

لیست کارخانه های موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، در اصطلاح ساختمانی، به یک نوع کف‌ پوش متراکم اشاره دارد که از جمع آوری و ترکیب مواد مختلفی مانند ماسه، سیمان، سنگ‌ دانه، پودر سنگ و آب

ادامه مطلب »
هزینه نصب موزاییک

هزینه موزاییک کاری

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیب بتن و مواد معدنی مختلف ساخته می‌ شود. این مصالح به صورت پازلی تولید می‌ شوند و از طریق فشار

ادامه مطلب »
ابعاد موزاییک چقدر است

ابعاد موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیبات مختلف، مانند قطعات سنگی، شیشه‌ای یا مواد معدنی با مخلوط سیمانی یا رزینی تشکیل می‌ شود. موزاییک حاصل را معمولاً

ادامه مطلب »
قیمت هر متر مربع کفپوش بتنی

قیمت هر متر مربع کفپوش بتنی

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید کفپوش بتنی یک راه حل مطمئن و پایدار برای فضاهای پیاده‌ رو و معابر پر تردد است. با داشتن مقاومت سایشی بالا، این نوع کفپوش به عنوان گزینه‌ای ایده‌

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
Scroll to Top